Hoe zorg je dat lessen van vakprofessionals aansluiten op de basisvakken? Wat komt er bij kijken als je met verschillende vakkrachten en organisaties samenwerkt? En hoe zorg je ervoor dat iedereen zich onderdeel voelt van het team? Om hier achter te komen namen wij een kijkje in de keuken van basisschool Bamboe, letterlijk.

LKP-lessen bij basisschool Bamboe

Stefanie Crone, contentmanager bij Andersom Den Haag, sprak tijdens haar bezoek aan Bamboe, onderdeel van Lucas Onderwijs, met interim-schooldirecteur Kees van der Zweep en LKP-coördinator Dylan Rovers over de samenwerking met vakprofessionals. Ze bespraken onder andere het positieve effect op de ontwikkeling van leerlingen en het realiseren van een verlaagde werkdruk bij het team.

Werken aan woordenschat 

Stefanie: 'Op basisschool Bamboe mocht ik meekijken met meester David die kookles geeft aan alle leerlingen, zelfs aan de kleuters. Met groenten uit de moestuin van de school, maken ze de lekkerste gerechten. Tijdens het koken zie je dat de kinderen verschillende vaardigheden leren zoals plannen, meten, wegen en omgaan met diverse materialen. Ook vergroten ze hun woordenschat.'

LKP-lessen bij basisschool Bamboe

'Het vergroten van de woordenschat bij onze leerlingen is erg belangrijk omdat niet bij alle kinderen thuis Nederlands de voertaal is,' vertelt Kees van der Zweep. 'Ook hechten we groot belang aan het bevorderen van een brede talentontwikkeling bij onze leerlingen. Kinderen van onze school komen niet vanzelfsprekend in aanraking met cultuur, natuur, milieu, sport, muziek en gezonde voeding. We bieden ze daarom graag vakken waar ze een rijker leven van krijgen.' Om dit voor elkaar te krijgen, werken ze bij Bamboe met LKP-lessen die gegeven worden door vakprofessionals. LKP staat voor LeerKansenProfiel, een initatief van Gemeente Den Haag dat ervoor zorgt dat kinderen zoveel mogelijk kunnen leren en hun talenten mogen ontdekken. Dit heeft een positief effect op de algehele ontwikkeling van de leerlingen. 

Op één lijn

Niet alleen de kooklessen worden door een vakkracht gegeven. Bamboe werkt samen met Ren4Sport voor lessen in sport en beweging. Het Talentenhuis verzorgt lessen in onder andere muziek, beeldende vorming en techniek. Dylan Rovers is werkzaam bij Ren4Sport en is daarnaast LKP-coördinator bij Bamboe. Hij zorgt voor een goede integratie van de lessen van de vakprofessionals binnen de school.

'Bij de vaklessen kijken we naar de samenhang met de reguliere lessen; het moet goed op elkaar aansluiten,' vertelt Dylan. 'We volgen allemaal dezelfde lijn qua pedagogiek en didactiek. Het is enorm belangrijk dat de leerlingen een consistente benadering ervaren, of ze nu in de reguliere lessen zitten of bezig zijn met vakgerichte activiteiten. Zowel groepsleerkrachten als vakprofessionals werken volgens de principes van Kanjertraining.' Dylan geeft aan dat er onderling veel afstemming is om te zorgen dat iedereen op één lijn blijft: 'We bespreken de visie en werkwijze van de school en werken aan dezelfde doelen op het gebied van basisvaardigheden, taalontwikkeling en sociale vaardigheden.'

‘We zorgen voor een goede overdracht tussen groepsleerkrachten en vakkrachten en onderhouden nauw contact over de ontwikkeling van de leerlingen’

Dylan Rovers, LKP-coördinator bij basisschool Bamboe

Communicatie is een belangrijk aspect van een succesvolle inzet van vakprofessionals. 'Regelmatig nemen we een kijkje in de lessen en bespreken met de vakkracht waar ze tegenaan lopen en wat ze nog nodig hebben. We zorgen ervoor dat zij een vast aanspreekpunt hebben die goed bereikbaar is. Dit maakt het voor vakkrachten gemakkelijker om vragen te stellen, problemen aan te kaarten of om ideeën uit te wisselen.' Vakkrachten zijn bij Bamboe echt onderdeel van het team en worden overal in meegenomen.

Vaste gezichten voor de klas 

Toch zijn er ook uitdagingen geweest, zoals de ervaring van vorig schooljaar, waarbij vier uur per week aan extra LKP-activiteiten voor teveel onrust zorgde. Interim-directeur Kees: 'We hebben de uren inmiddels teruggeschroeft. Ook werken we dit schooljaar met een kleiner team en vaste gezichten voor de klas. Dit zorgt niet alleen voor meer rust bij onze leerlingen, maar helpt ook bij het implementeren van pedagogische aanpakken en het opstellen van gedragsplannen voor kinderen.'

De inzet van vakprofessionals zorgt er bij basisschool Bamboe voor dat leerkrachten nu meer tijd hebben om andere taken op te pakken, wat leidt tot minder werkdruk en een lager personeelsverloop. Het werken met halve groepen biedt meer ruimte voor rust en focus, wat de kwaliteit van het onderwijs versterkt. 

Dylan: 'We zien positieve resultaten, vooral wanneer we structureel samenwerken en de vakprofessionals onderdeel zijn van het team en een vertrouwd gezicht voor de leerlingen. Het verminderen van werkdruk en het bevorderen van continuïteit blijft van vitaal belang voor het succes van onze samenwerking. Het heeft tijd gekost, maar we hebben een manier van anders organiseren gevonden die werkt en zijn vastbesloten om dit vast te houden.'

dummy image

LKP-lessen bij basisschool Bamboe