Op de P.C. Hooftschool kunnen leerlingen zich breed ontwikkelen en overal van ‘proeven’, mede door de inzet van vakprofessionals. Aan het woord is directeur Kevin in 't Veld. 'Ik ben trots op hoe de samenwerking met vakprofessionals tot stand is gekomen en hoe het nu gaat. Dit is een intensief proces geweest waar we nu de vruchten van plukken. Leuk om andere scholen te inspireren met onze ervaring.’

talentenhuis regenboog 03

‘De samenwerking met vakprofessionals is zo'n 7 á 8 jaar geleden in gang gezet, toen Carolien Lamaker als netwerkcoördinator op onze school startte,’ vertelt Kevin in 't Veld, directeur van de P.C. Hooftschool, onderdeel van De Haagse Scholen. ‘Haar missie was om de school aantrekkelijker te maken. Een plek te creëeren waar kinderen mogen ontdekken en niet alleen binnen hun eigen klaslokalen blijven maar elkaar ook daarbuiten ontmoeten.’

Van hobbelige start naar structuur en stabiliteit

De verandering werd ingezet met de start van Talentuur. Elke leerling krijgt wekelijks een uur de kans om een keuzevak te ontdekken en samen te werken met leerlingen uit andere klassen. ‘Het was een hobbelige weg waarbij we te maken kregen met terughoudendheid bij leerkrachten, praktische zaken die niet goed liepen en vakdocenten die het niet aankonden,’ aldus Kevin. ‘Inmiddels staat Talentuur als een huis. We werken met een vaste groep vakkrachten en er is structuur en stabiliteit.’

De P.C. Hooftschool werkt voor het Talentuur nu met vaste vakprofessionals voor onder andere muziek, dans, beeldende vorming, techniek, koken, fietsles en natuurkunde. Daarnaast is de school twee jaar geleden gestart met een tweede spoor waarbij vakprofessionals worden ingezet. Kevin: ‘Onze vakprofessionals zijn niet alleen betrokken bij Talentuur maar geven inmiddels ook elke week les aan hele groepen. Het gaat om vaste lessen muziek, beeldende vorming en Rots en Water. We noemen dit tweede spoor de Verweving omdat taaldoelen, rekendoelen en sociaal-emotionele doelen uit de lessen van de reguliere leerkrachten, worden verweven in de lessen muziek en beeldende vorming. We blijven ons daarin ontwikkelen als team zodat we het beste kunnen bieden aan onze leerlingen.’

De factoren van een succesvolle samenwerking

Ook al was de start hobbelig, inmiddels maken de vakprofessionals volledig deel uit van het schoolteam. Kevin: ‘De leerlingen zien iedereen die voor de klas staat gewoon als juf en meester, net als hun groepsleerkracht. De inzet en acceptatie van vakkrachten is voor ons als directie topprioriteit. Het is een onderwerp waar mijn collega Carolien en ik het vaak over hebben. Het staat hoog op de agenda en er gaat veel tijd in zitten. Het slaagt niet als je het er zomaar even bij doet.’

‘Er komt veel kijken bij een goede samenwerking: een duidelijke structuur neerzetten, blijven afstemmen met alle betrokkenen en met de leerlingen in gesprek gaan.’

Kevin in 't Veld, directeur PC Hooftschool

Het belang dat de P.C. Hooftschool hecht aan de betrokkenheid en professionaliteit van vakprofessionals, wordt onderstreept door het feit dat een ervaren leerkracht elke twee weken een dag vrijgeroosterd is om de vakprofessionals te begeleiden bij het ontwikkelen van hun pedagogische vaardigheden. ‘Soms kunnen ze op pedagogisch vlak nog wat handigheidjes leren qua orde houden. Daar steken we veel tijd en energie in, maar we vinden het ook belangrijk om de eigenheid van de vakprofessionals te behouden,’ aldus Kevin.

De factoren van een succesvolle samenwerking

Hoe je vakprofessionals inzet verschilt natuurlijk per school, maar volgens Kevin is er een aantal factoren die absoluut bijdragen aan een succesvolle samenwerking:

  • Benader ze als volwaardige teamleden
  • Zorg ervoor dat ze zich gezien en gehoord voelen
  • Investeer tijd in de begeleiding
  • Neem ze overal in mee. Nodig ze bijvoorbeeld ook uit voor kerstborrels en teamuitjes
  • Plan niet-lesgebonden tijd in waar vakprofessionals kunnen overleggen met groepsleerkrachten

Tot slot vult Kevin aan dat veranderingen doorvoeren met een portie doorzettingsvermogen en een goed gevoel voor timing gepaard gaat: ‘Je wil draagvlak creëren maar soms is het ook goed om knopen door te hakken, het gewoon doen en zien waar het schip strandt. Timing is daarbij ontzettend belangrijk. Je moet goed aanvoelen in je team wanneer je in een goede flow zit om bepaalde beslissingen te maken, een verandering door te voeren of een vraag uit te zetten. Transparantie en openheid zijn hierin enorm belangrijk. We proberen zo goed mogelijk te weten wat er speelt op school. We communiceren dilemma’s met elkaar, we omarmen kritiek en zijn altijd open.’ 

dummy image

dummy image