Monique van Tiel, directeur van basisschool De Vijverhof in Voorburg, vertelt hoe zij en haar team omgaan met anders organiseren om het lerarentekort aan te pakken. Op dit moment heeft de school niet te maken met het lerarentekort. Monique is blij dat leerkrachten en ondersteunend personeel hier wil en kan werken. Wel heeft ze steeds meer moeite bij een vacature om personeel te vinden en zeker bij vervangingsaanstellingen. 

 
 

Halve instructiegroepen
Op dit moment draait er een pilot naar het idee van halve instructiegroepen zoals het was na de eerste lockdown van mei 2020. Het lesgeven aan halve groepen in die periode heeft er bij twee leerkrachten toe geleid om dit verder uit te werken en hier een pilot voor op te zetten. Hierbij gaven de leerkrachten de feedback terug in deze periode dat ze ‘alles hadden kunnen doen op een dag wat ze gepland hadden’ en dat ‘dit is waarom ik leerkracht wilde worden.’ Deze input en kracht heeft ervoor gezorgd dat dit verder onderzocht moest worden om dit mogelijk te maken op De Vijverhof. 

Van Corona noodgreep tot structurele oplossing
Na de periode van halve groepen hebben twee leerkrachten het idee opgevat en uitgewerkt om hiermee door te gaan en de groepen als het ware in tweeën te splitsen. Er is een groep die instructie krijgt en een andere groep die zelfstandig de lesstof verwerkt. Kinderen ervaren dit als zeer prettig en geven terug aan de leerkracht ‘dat ze niet meer hoeven te wachten op elkaar’ en ‘gelijk antwoord krijgen bij een vraag.’ Monique geeft hierbij aan dat de schoolpopulatie dusdanig is dat zelfstandig werken aan de lesstof mogelijk is en waar ook op jonge leeftijd al aandacht aan kan worden besteed. 

Voor de extra handen in de groep die voor dit concept nodig is hebben twee leerkrachten een plan geschreven. Na de meivakantie van 2021 gaat de pilot verder met gesplitste gymlessen twee keer per week en gesplitste handvaardigheid lessen een keer per week. De vacature voor een onderwijsassistent staat nu uit en vanuit de gelden voor de subsidieregeling Noodplan G5 wordt deze onderwijsassistent mede bekostigd. Door deze nieuwe manier van werken merkt de school wel dat het gebouw niet meer voldoet. Met de komst van nieuwbouw 2023 is Monique met haar team in ontwikkeling om te kijken of dit is wat ze willen met het onderwijsconcept en daarbij ook de ruimte en indeling kunnen realiseren in de nieuwbouw. Dit is een enorme bijvangst. 

Wat betreft de duurzaamheid van dit project zit hem dit met name in een stukje verschuiving van expertise. Deze manier van werken zou ervoor kunnen zorgen dat RT in de huidige vorm aangepast wordt en zo ook de zogenoemde plusklas. De rol van de leerkracht verandert en onderwijs ondersteunend personeel en stagiaires krijgen een prominente rol. 

Deze pilot speelt zich op dit moment af in de groepen 4 en 5, maar zal zich verspreiden onder de andere groepen.