Bij het opzetten van een samenwerking tussen scholen en vakprofessionals, wil je uiteraard dat dit succesvol gebeurt. Het moet vruchtbaar zijn voor de school, de vakprofessional én de leerlingen. Wat is hier voor nodig? Wij hebben 5 succesfactoren voor een succesvolle samenwerking uitgewerkt.

pexels rdne stock project 8363102 1200

Uit gesprekken met schooldirecteuren en aanbieders, en uit de tussenmetingen van SEO Oberon, blijkt dat bepaalde factoren cruciaal zijn voor het succesvol inzetten van externe professionals binnen een schoolorganisatie.

  1. Investeer tijd en energie in het voortraject
  2. Zoek door tot je een passende aanbieder gevonden hebt
  3. Zorg voor een effectieve landing van de externe binnen de schoolorganisatie
  4. Start klein, breid uit bij succes en werk een langere periode samen
  5. Neem afscheid als het niet werkt

Succesfactoren voor een succesvolle samenwerking

1. Investeer tijd en energie in het voortraject

  • Bepaal met het team wat de reden is van de inzet van een externe professional. Zorg ervoor dat de vervanging en gekozen oplossing een gedragen schoolbesluit is.
  • Bepaal welke domeinen, vakgebieden of thema’s centraal staan. In gesprek met een vakprofessional is het fijn om zo concreet mogelijk de behoefte van de school te kunnen duiden. Het helpt de vakprofessional om hier dan goed bij aan te sluiten.
  • Bepaal welke leerkrachten en leerjaren de inzet betreft en welke collega’s betrokken zijn bij de organisatie en uitvoering. Bij scholen waar de verantwoordelijkheid gezamenlijkheid wordt gedragen, is het risico groter dat de startperiode slaagt.
  • Er is een verschil tussen een ad hoc invaller en een aanbieder die voor een aantal weken of maanden aan je school verbonden wordt. Stem daar ook je investeringstijd op af, net zoals je met een nieuwe medewerker doet.
  • Informeer ouders en de MR over het voornemen van inzet van andersbevoegden. Duidelijke informatie over de (reden van) inzet, activiteiten en periode voorkomt ruis tijdens het traject.

2. Zoek door tot je een passende aanbieder gevonden hebt

  • Neem de tijd om je te oriënteren op verschillende aanbieders. Dit kan via collega directeuren, het eigen netwerk of platforms als Andersom Den Haag.
  • Nodig aanbieders uit en voel aan of ze bij de werkwijze en populatie van je school passen. Veel partijen ervaren dit gesprek als zeer waardevol.
  • Wissel verwachtingen uit over werktijden, tarieven, wat te doen bij ziekte en zaken als het verlengen/beëindigen van het contract.

3. Zorg voor een effectieve landing van de vakprofessional binnen de school

  • Stel de externe professional voor aan het gehele team en de direct betrokkene (parallel, achterwacht, e.d.) in het bijzonder. Beschouw de vakprofessional als collega en communiceer dit ook naar de leerlingen.
  • Zorg ervoor dat een externe snel inzicht heeft in specifieke schoolafspraken waarvan je verwacht dat deze nageleefd worden. Dit kunnen ook afspraken zijn met betrekking tot het gedrag van leerlingen.
  • Investeer in een inwerkperiode. Bij aanvang van het traject kan het effectief zijn om bijvoorbeeld het eerste en laatste kwartier samen voor de groep te staan. Bouw dit liever rustig af, dan te snel.

4. Start klein, breid uit bij succes en werk een langere periode samen

  • Ondanks de grote tekorten waar scholen voor staan, is het verstandig om klein te beginnen en te ondervinden waar je tegenaan loopt. Realiseer je dat een andersbevoegde professional geen leerkracht is en bijvoorbeeld op het gebied van klassenmanagement of omgaan met afwijkend gedrag van leerlingen minder ervaring heeft.
  • Onderzoek bij een succesvolle samenwerking of de externe partij langer en/of intensiever kan worden ingezet. De praktijk laat zien dat een duurzame samenwerking verrijking, rust en resultaat geeft.
  • In het verlengde van bovenstaand punt: verken de mogelijkheden van ‘anders formeren en begroten’ binnen je bestuur om deze langdurige inzet te financieren.

5. Neem afscheid als het niet werkt

  • Betrek tijdig de organisatie waar de vakprofessional bij betrokken is als de inzet niet naar tevredenheid verloopt om te overleggen over aanpassingen of het herzien van afspraken.
  • Als blijkt dat de inzet geen succes is, beëindig dan de samenwerking tijdig.
  • Kijk met je team of je op zoek gaat naar een nieuwe aanbieder die wel kan bieden wat jullie zoeken of dat er gekozen wordt voor een andere oplossing.

Heb je behoefte aan meer informatie of advies over de inzet van vakprofessionals? Neem contact op met onze kennismakelaars.